9.C – emelt szintű biológia-fizika (angol)

A biológia emelt szintű képzés nagy hagyományokkal rendelkezik iskolánkban. Azoknak a tanulóknak javasoljuk, akik fokozottabban érdeklődnek a biológia tudománya iránt, illetve biológiából szeretnének továbbtanulni. A képzés során lehetővé válik minden témakör részletes megismerése, az egyes témakörökhöz kapcsolódó boncolási, biokémiai és ökológiai gyakorlatok elvégzése. Az utolsó két évben különös hangsúlyt fektetünk az emelt szintű biológiaérettségire való készülésre. Végzett diákjaink nagyobb része az orvosi karokon folytatja tanulmányait, de sokan lesznek gyógyszerészek, biológusok, biomérnökök is.

Gimnáziumunk a 2008. évtől a Semmelweis Egyetem által meghirdetett partneriskola-program tagja, ennek keretében szorosabb együttműködés fűzi iskolánkat a híres orvostudományi egyetemhez. Előadásokat szervezünk, egyetemi kutatásokba tekinthetnek be diákjaink, és kapcsolatba kerülhetnek olyan kutatókkal, akikkel később tanulmányaik során majd együtt dolgozhatnak.

A képzés egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a diákok környezettudatossá váljanak és fontos legyen számukra a fenntarthatóság, valamint a természet és a biológiai sokféleség hosszú távú megőrzése. Feladatunknak tekintjük, hogy felkészítsük diákjainkat arra, hogy építő módon tudjanak hozzájárulni egy fenntartható társadalom életéhez.

A természettudományos képzésre jelentkezők szabadon választhatnak, hogy a biológiát vagy a fizikát részesítik előnyben. Kérjük, hogy a választott tárgyat (akár mindkettőt is) a felvételi lap megjegyzés rovatában tüntessék fel.

dr Jánossyné dr Solt Anna kutatótanár

* * *

A Városmajori Gimnáziumban 2012-ben kezdődött az emelt óraszámú és emelt szintű, tehetséggondozó fizika képzés; azóta minden második évben, újabban évente indítottunk csoportot. Az oktatás a helyi, emelt szintű tanterv alapján történik. A képzést elsősorban azoknak ajánljuk, akiknek majdani hivatásuk során fontos lehet a fizika szemléletmódjának ismerete, például mérnökök, kutatók, orvosok, esetleg fizikatanárok lesznek.

A mindenkori óraszámot heti két órával emeljük meg: ezt tananyag bővítésre, tanulói mérésekre, feladatmegoldásra, versenyekre való készülésre, projektmunkákra, csoportos munkákra fordítjuk. Célunk, hogy az iskolában fizikából is jelenjenek meg kutató diákok. Fontosnak tartjuk a versenyeken, pályázatokon, külső programokon való részvételt (ELTE, KFKI, Csodák palotája, előadások, rendezvények, múzeumok, stb.). A képzés résztvevői a „motorjai” és fő „célpontjai” az iskolánkban zajló fizikaprojekteknek, pályázatoknak, rendezvényeknek. A tantárgy tanulása során diákjaink megismerkednek a természet tervszerű megfigyelésével, a kísérletezéssel, a megfigyelési és a kísérleti eredmények számszerű megjelenítésével, grafikus ábrázolásával, a kvalitatív összefüggések matematikai alakú megfogalmazásával. Célunk a korszerű természettudományos világkép alapjainak és a mindennapi élet szempontjából fontos gyakorlati fizikai ismereteknek kellő mértékű elsajátítása. A tanuló érezze, hogy a fizikában tanultak segítséget adnak számára, hogy biztonságosabban és energiatudatosabban éljen, hogy az áltudományos reklámok ígéretei ne tévesszék meg, azokat helyesen tudja kezelni, hogy a természeti jelenségeket megfelelően értse és tudja magyarázni…

A képzés természetes lezárása az emelt vagy középszintű érettségi, reményeink szerint ugyanakkor folytatódik a szakirányú felsőfokú tanulmányokkal.

A természettudományos képzésre jelentkezők szabadon választhatnak, hogy a biológiát vagy a fizikát részesítik előnyben. Kérjük, hogy a választott tárgyat (akár mindkettőt is) a felvételi lap megjegyzés rovatában tüntessék fel.

tagozatvezető: Antal Erzsébet mestertanár

Felvételi hírek

Szóbeli meghallgatás – fizika



A fizika szóbeli felvételin elsősorban azt szeretnénk látni, hogy milyen szintű a jelentkező diákok gondolkodásmódja, szövegértése, problémamegoldó képessége; kíváncsisága a természeti jelenségek iránt; hogyan kapcsolják össze a valóságot a fizikai modellel, képesek-e ezek alapján számításokat is végezni, grafikonokat értelmezni. A szükséges tantárgyi ismeretek a javasolt tanmenetek és a tankönyvek felépítése szerint hetedik osztályban és a nyolcadik osztály első félévében szerepelnek.

Az összefüggések és jelenségek az alábbi öt témából kerülnek ki (zárójelben a 2020-as kerettanterv kapcsolódó témaköreinek címei):

  • mozgások (mozgás közlekedés és sportolás közben)
  • dinamika, energia, munka (lendület és egyensúly, az energia)
  • hidrosztatika (víz, levegő és szilárd anyagok a háztartásban és a környezetünkben)
  • hőtan, halmazállapotok (víz, levegő és szilárd anyagok a háztartásban és a környezetünkben)
  • elektromosságtan (elektromosság a háztartásban)

mintafeladat

Szóbeli vizsga – biológia



A meghallgatáson az alapvető lexikális ismereteken túl a tanuló biológia iránti érdeklődését, a tanult ismeretek integrálását, alkalmazását értékeljük a feladatok megoldásakor. A szóbeli felvételin anatómiai ábrákat, élőlényekről képeket, grafikonokat mutatunk a diákoknak; ezek alapján kell bemutatnia a tanulónak az adott témakörre vonatkozó ismereteit.

A meghallgatás témakörei:

  • állattan (szivacsok, csalánozók, gyűrűsférgek, csigák, kagylók, pókszabásúak, rovarok, halak, kétéltűek, hüllők, madarak, emlősök),
  • növénytan (moszatok, mohák, harasztok, nyitvatermők, zárvatermők),
  • gombák,
  • egysejtűek,
  • az ember szervezetének felépítése és működése az önszabályozó működések kivételével (emberi szövetek, emésztő szervrendszer, légző szervrendszer, keringési szervrendszer, kiválasztó szervrendszer, mozgás szervrendszere),
  • ökológiai ismeretek.

Elvárt készségek, ismeretek:

  • éghajlati diagramok értelmezése
  • az éghajlati övek növény és állatvilágának ismerete
  • az élőlények alkalmazkodása a környezethez
  • nagyobb élőlénycsoportok jellemzése (testfelépítés jellemzője, egy-két konkrét faj megnevezése)
  • az élőlények kapcsolata az élő és az élettelen környezettel (az adott élőlénycsoport testfelépítése hogyan tükrözi a környezethez való alkalmazkodást)
  • az élőlények kölcsönhatásai
  • az emberi szervezet önfenntartó szervrendszereinek ismerete
  • a szervrendszereken belül az egyes szervek alapvető felépítésének és működésének ismerete
  • az egyes szervek képről történő felismerése, részeinek ismerete
  • a szervrendszerekkel kapcsolatos alapvető életfolyamatok ismerete

mintafeladat

Felvételi tájékoztató

2023.10.17.

Tisztelt Városmajori Gimnázium iránt érdeklődő Szülők!
Kedves leendő városmajori Diákok!

Olvassák szeretettel felvételi tájékoztatónkat:

felvételi tájékoztató 

Felvételiző diákok és szüleik figyelmébe

2023.10.17.

A felvételivel kapcsolatos információkat ezen az oldalon fogjuk megosztani. Kérjük, kövessék figyelemmel a híreket!

A továbbtanuláshoz sok sikert kívánunk.

Fontosabb időpontok